Världens längsta linbana och lite annat.

 
Träffade Hans "Berka" Bergkvist som satt på en parkbänk i stan
och filosoferade: Han var bedrövad, tänk att alla kulturarrangemang
som är planerade under sommaren och hösten blir inställda... Det känns så bittert.
Men nu får vi alla istället se fram emot sommaren 2022 ... då jäklar...blir det åka av.
 
 
Återvinningen på Sjungande Dalens IP..
Visst blir man trött av att se sådant?
Men jag kan i viss mån förstå dom som ställer 
allt utanför glasbingen, har man gjort sig besväret att åka ut hit för att slänga 
känns det surt att måsta vända hem igen med bagaget fullt med skräp.
Kanske är det istället dags att skälla på återvinningsföretagen och
be dom tömma glasbingarna med tätare intervaller.
 
 
 
Äntligen! inglasningen av balkongen
beställde vi förra sommaren, men AVA-Produkter har
haft över öronen med jobb och dessutom blev man 
långtidsjuk av covid-19... Men nu är dom här och det 
kommer att bli jättebra, för nu kan man utnyttja
balkongen under en  mycket längre tid av året.
 
 
Killarna från AVA-Produkter monterar på vår balkong...
Ser fram emot att möblera och halsa min första öl därute.
 
 
 
 
Kåge 6 maj 2021
Idag torsdag när jag åkte till Kåge för att rasta Zoey kom vi
till ett industriområde där jag fick syn på dessa linbane-vagnar.
När jag kom hem tog jag fram mina fotoalbum och kikade
på dom bilder jag tog när vi gjorde vår första och sista resa
på den 13,6 km långa resan mellan Örträsk och Mensträsk.
 
F R Å N   F O T O A L B U M  1 9 8 9
 
 
Den 27 juli 1989 
åkte Karin och jag samt Anders, Annika, Jennie och Joakim
resan mellan Örträsk och Mensträsk, 
Mycket skog och många myrar såg vi under den 1,5 km långa 
linbanefärden.
 
 
Annika, Anders och Joakim i linbanekorgen
njuter av utsikten... eller?
 
 
Karin, jag och Jennie
förundrades över hur otroligt mycket skog vi har
i vårt avlånga land...
 
 
Åter på med fötterna på jorden
efter den luftburna färden mellan Örträsk och Mensträsk.
 
 
27 juli 1989
Från Mensträsk fick vi ta bussen tillbaka till Örträsk där vi hade våra bilar parkerade.
 
 
 
Dessa dekaler tillverkades av oss på Hjalmar E
 
 
Rekordbygget, som skulle transportera malm mellan Kristineberg och Boliden, stod klart den 14 april 1943 – bara ett år och fem dagar efter byggstart. Malmen transporterades längs linbanan fram till 1987, och två år senare, den 10 juli 1989 invigdes den 13,6 kilometer långa turistlinbana mellan Mensträsk och Örträsk i Norsjö kommun. Den kom med i Guinness rekordbok som Världens längsta passagerarlinbana för persontrafik. Idag, 76 år senare, har belastningen från malmtransporten, ålder, väder och vind påverkat anläggningen. Genom projektet `Ny framtid för världens längsta`, har en besiktning av stolparna kunnat utföras. Besiktningen visade att det kommer att krävas åtgärder för att banan återigen ska godkännas för persontrafik.
"Världens Längsta Linbana"
Örträsk - Mensträsk, Världens längsta linbana,
Roland J

Det är inte kommunen som ansvarar för tömningen av återvinningen. Jag har förresten anmält till återvinningsföretaget !

Svar: Nä, det har du rätt i...
Peter Eklund