Fiskelycka i Södra Hedensbyn. juni 2021

 
Om man kör bil längs Bockholmsvägen öster om Anderstorp kan man se denna gubbe
sitta med sitt spö och dra upp en rejäl firre från lilla bäcken...
Igår på min cykeltur hade jag denna trägubbe som mål på min tur...
 
 
 
 
Här på adress Södra Hedensbyn framför det fina gula huset sitter vår fiskargubbe 
 
 
När jag stod där och fotograferade och beundrade
gubben så kom en annan gubbe ut, det visade sig vara skaparen 
av denna trägubbe som kom ut och hälsade.
Han presenterade sig som Roland Karlsson
-Jo, mycket riktigt det var Roland som skapat denna träfigur vid den lilla bäcken.
 
 
 
Nu senast hade gubbens trähuvud börjat spricka lite, så Roland tillverkade en regnsäker
skärmmössa till fiskargubben. 
 
 
Roland som varit pensionär i ca tio år har arbetet på Alimak och
vi upptäckte då att vi hade gemensamma bekanta... Som pensionär har man tid att
påta på med lite av varje, och ibland när andan faller på täljer han sig en trägubbe
Nu blev det en fin liten trä tomte... 
 
 
Tomten står inte ute så här i vanliga fall, bara under vintertid får han komma ut. 
Bakom det röda staketet rinner Skellefteälven... och inte långt härifrån ska
Norrbotniabanans bro byggas över älven...
 
 
På denna fina gård i Södra Hedensbyn bor Roland o Anita Karlsson
med Skellefteälven som närmsta granne.
 
Jag tackade för visning och cyklade sedan vidare.  
Södra Hedensbyn