Jag fick ratta Andrés vilda katt. Häftigt

 
Min granne André har precis införskaffat ett häftigt vrålåk...
och André erbjöd mig att prova vildkatten 
Ett sådant erbjudande tackar man ju så klart inte nej till.
 
 
Ja, det var inga dåliga fartresurser Buick´n hade...
Med sina 329 hästkrafter i den 56 år gamla kärran
kändes det att här fanns det krut i maskineriet...
Bilen hade den härligt gungande känslan när den parerade 
guppiga vägförhållanden... Bilen en Buick Wildcat från 1965
importerades från USA för cirka 10 år tillbaka.
Jag valde att åka till min kompis i Stämningsgården Anders Degerman
så att han skulle få kika på skapelsen... och dessutom åka med en sväng.
 
 
Bilen såldes staden Sioux City i Iowa.
Här kan man se alla finesser som bilen var utrustad med
Vad sägs om perfekt fungerande AC, perfekt som en
dag som denna med plus 30 grader i skuggan.
Trunk Light... fungerar ännu
 
en Sono Radio
och som ni ser mycket annat.
 
 
Första ägare till denna Buick Wildcat var en viss
dam vid namn Roberta Elizabeth Logsdon.
damens adress var 4th st west Des Moines i Iowa.
Som synes betalade damen 3000 dollar för kärran
affären ägde rum den 6 mars 1965.
och nu rullar den i Skellefteå, tänk hur det kan gå
 
 
 
André och Anders läser alla handlingar rörande bilen i fråga.
Wildcat var det sportiga alternativet, i Buick´s fullsizeprogram.  
Den är byggd på samma grund som den enklare LeSabern,
och den mer  ”gubbiga” Electran. 
V8 med det djupa mullriga soundet, genom dubbelt avgas. 
Automatlådan växlar perfekt.
 
Härlig att köra, svarar direkt på ett gaspådrag.
 
 
 
Bilen imponerar på mig, tack vare automatlådan, klädseln,
motorljudet, och trots sina 56 år fungerar allt som det ska
 
 
Allt i motorrummet är original... 329 hk i v8an.
bilen väger en hel del, över 2 ton
och den är nog rätt så törstig...  
 
 
Här är tanklocket.
André har bara ägt bilen i två dagar och har
ännu inte behövt fylla tanken full
Omkring 80 liter rymmer tanken,
ja cirka 1300 kronor då för full tank.
 
Jag hoppas att bilen är med på onsdag 
när veteranbilar träffas på Café Mobacken...
Buick Wildcat 1965,