Ett nytt museum i Örviken

 
Berit och Karin vandrar längs stranden i Örviken mot båtcaféet
och vad som idag ska invigas där, nämligen ett timmerflottar-museum.
 
Jag tror jag får spader
så himla mycket blommor och blader.
 
 
Sommarfönstret
 
 
Idag invigdes ett nytt museum i Skellefteå kommun.
nämligen ett museum om tiden då älvarna fylldes med timmer som sedan flottades 
till olika sågverk.
 
 
Rolf Granström inledde med ett tal om historien om varför det flottades så mycket timmer 
längs norrlandsälvarna, något som avslutades i Västerbotten under början av 70-talet.
Rolf höll i handen en båtshake som på dialekt menade han kallades "fårken".
 
 
Underhöll vid museét i Örviken gjorde Åke Söderlund
som exekverade gamla dragspels klassiker.
 
 
En flottare med färg... Så klädde sig en flottare under sextiotalet.
I en "rona" osäker på stavningen, 
 
 
Boserbåten Björn har säkert bogserat åtskilliga buntar med timmer längs Skellefteälven.
 
Oljemålning av en okänd konstnär...
 
 
Hittaut 3 juli 2021
 
 
Tidigt i morse cyklade jag upp till Orkestervägen på Sjungande Dalen,
där jag lämnade hojen och begick mig upp till skogen.
Hittade två, sedan gav jag upp... så in i h-vete varmt och så in i h-vete mycket mygg.
och dessutom hade jag glömt vattenflaskan hemma...
Blir säkert svalare inom en snar framtid... Då tar jag dom övriga checkpointens.