Idag Skråmträsk och Orrliden.

 
Dagens resmål för Karin och jag samt Anders o Annika blev Skråmträsk Kvarn.
Ett populärt mål fär alla fikasugna ortsbor samt turister
 
 
Det var knappt så att det fanns bord för oss, men det ordnade sig
Lägg märke till att här är det corona-avstånd till bordsgrannarna
 
 
På andra sidan vägen från kvarnen stod denna Saab parkerad för allmän beskådning.
Saab 93 årsmodell 1959.
Saab 93, 1956- 1960. Saab 93 var en vidareutveckling av Saabs första personbil Saab 92 och hade en ny front, starkare motor (33 hk) med tre cylindrar som nu var längsmonterad, samt en rad andra förbättringar.
Den 7 oktober 1959 visas årsmodell 1960 på Hotell Palace i Stockholm. Bilen hade namnet Saab 93F. F stod för framkantshängda dörrar. Bilarna utrustades även med stänkskydd bak. Saab 93F ersattes 17 februari 1960 av Saab 96.
(Wikipedia)
 
 
Ett stenkast från Kvarnen ligger Skråmträsk Sko.
Här tillverkas rejäla och hållbara skor i tidlösa modeller.
Lädret som Skråmträsk Sko använder sig av kommer från svenska kor
och är vegetabiliskt garvat av Tärnsjö garveri.
 
 
Skomakaren själv Erik Hellgren demonstrerar hur det går till att nåtla, eller
sy i det tjocka lädret... En fantastisk maskin Rapid 5 som den heter.
 
 
 
Måste medge att jag blev förvånad av vilken hög kvalité som 
skorna är tillverkade. 
"Vi lägger också stor vikt vid att de skor vi tillverkar ska hålla länge för att minska det ekologiska fotavtrycket" står det i broschyren
 
 
Karin lättade på börsen, men köpte inte skor utan en vinterluva till mig
och tjocka varma sockar till sig själv.
 
 
Efter besöket i Skråmträsk åkte vi till grannbyn Orrliden
och hälsade på Stig och Maria Lindgren
 
 
Lindgrens Lantbruksmaskiner i Orrliden
är välkänt för Västerbottens bönder och för många andra med
 
 
Maria Lindgren visade oss Mariagården
 
 
Denna gård byggd på 1800-talet stod en gång
i Ljusvattnet, Burträsk
 
 
Väggbonad 
Du gamla du fria, du fjällhöga nord.
 
 
"Finrummet" eller "Salen" hade även en kakelugn 
 
 
 
Maria visar kusin Anders ett björnskinn
 
 
Tack Maria för fin guidning och för svalkande dryck.
Margaretha Böhlander

Hej Peter! Jag blev så förtjust i bilderna på Alpackadjuren och när jag skulle visa sodomi så hittar jag dom inte!
Skulle du kunna skicka dom igen så vore jag tacksam!