Northvolt idag 29 januari 2020

 
Det händer så mycket i Skellefteå nu, och mycket av vad som händer
förklaras av att Northvolt bygger denna enorma batterifabrik här.
 
En ansökan om ett miljötillstånd för en grafitfabrik i Skellefteå har lämnats in 
företag har angett att de vill tillverka syntetisk grafit till Northvolts batterifabrik.
Fabriken är planerad att ta upp större delen av området Hedensbyn
site East som kommunen tänkt förbereda för en flera något mindre industrietableringar.
Det handlar en miljardinvestering och hundratals jobb i kommunen.
 
 
Många från när och fjär är intresserade och nyfikna på vad som
växer fram här på Hedensbyn... Idag var det folk från Gällivare kommun 
som blev guidade på plats... 
Under dagen har även finansminister Magdalena Andersson
besökt industriområdet där Northvolt Ett etableras.
 
 
En insändare i Norran som jag tyckte slog huvudet på spiken
när han skrev följande insändare:

"Så har då Skellefteå gästats av människor som har erfarenhet av Teslas bygge av en batterifabrik i Reno, USA. En av gästerna, Randall Walden, säger: ”Det bästa vore kanske att bygga en åttafilig väg.” Uttalandet baseras på erfarenheten av logistiska bekymmer och hur sårbart vägnätet blev efter att deras batterifabrik var igång.

Vi i Skellefteå står nu inför en av de absolut största industrisatsningar Sverige, i modern tid. Att i detta skede bli nedprioriterad av svenska staten och Trafikverket är inget annat än skamligt.

Tror inte svenska staten på den här industrisatsningen? Frågan tycker jag är fullt rimlig att ställa eftersom en ny dragning av E 4 inte tycks finnas med i Trafikverkets planer under överskådlig tid. Det finns en färdig trafikutredning som Skellefteå kommun och Trafikverket tillsammans gjort, vad är problemet?

Vi måste få en ny E 4-lösning på plats när Northvolt-fabriken är igång, signalerna från de som har erfarenhet kunde inte vara tydligare."

Medborgare

 

 
Nu har väggarna till Northvolt Ett börjat sättas upp