Bilder från en förgången tid

 
Till vänster min kusin Stina och till höger min syster Lena, Stina från Lappvattnet och Lena från Mårtensboda befinner sig här på Skellefteå järnvägsstation för att strax hoppa på tåget mot framtiden som då låg i hufudstaden Stockholm.
 
Så här skriver Stina om bilden:
"Lena och jag på Skellefteå järnvägsstation på väg
till Stockholm och arbeta som barnflickor året var 1958, 
En dag när vi var ute och promenerade med varsina barn i barnvagn
kom vi fram emot KS (Karolinska Sjukhuset) Lenas sa jag... Vi kan ju inte vara barnflickor 
i hela vårt liv... så vi gick in i entrén, Lena satt med dom små liven medan jag frågade
om vi kunde få tala med den person som har hand om nyanställningar personer.
Javisst ! tre trappor upp prata med Mary G
Mary G blev glad över att två norrländskor sökte jobb och svarade att vi kunde
komma redan nästa dag.
Vi blev hjärtslagna, ringde hem och sa att vi fått jobb på KS!
Så det blev Lena på Radium-Hemmet och jag på Thorax... Men först hem och glänsa".
 
Fotnot:
Ungdomar från Norrland var och är väl fortfarande högt värderade som arbetskraft i Stockholm.
 
 
 
Min kusin Gösta och jag besökte kusin Louise och hennes man Karl-Göran i deras hem på MoröBacke.
Louise hade en del bilder från vår gemensamma släkt och en del bilder som var anonyma för oss alla.
 
 
Denna bild som fanns i Louise ägo, är en sådan bild där vi varken
kan identifiera någon på bilden, inte säga årtal eller i vilket sammanhang 
bilden är tagen... Är det någon som vet något om denna bild får man gärna höra av sig.
 
 
Längst till höger min farfar Jonas Eklund född 1878
från vänster Jonas son Daniel f 1908, en tjänsteflicka NN, samt dottern Ruth f. 1921
 
 
Från v. stående min pappa Alf Eklund, NN, NN, Elin och Ivan Eklund
Sittande fr.v. NN, och min mamma Marion Eklund född Rönnblom.
Jag bedömmer att bilden är tagen någon gång i mitten av trettio-talet.
 
 
Andrietta Kolseth född 3 juni 1856.
Andrietta född Lindgren dotter till Jonas Lindgren
och mamman Anna Kajsa Persdotter f. 1822 i Nysätra
Dom fick tre barn Andrietta f. 1856, Per Anton f. 1858 samt Jonas Valfrid f. 1859.
 
Jonas Lindgren blev så smånigom änkeman och gifte
om sig och med Eva Maria Burman från Lappvattnet
Dom fick i sin tur tre döttrar, varav den ena dottern är min farmor Maria Lindgren f. 1883.
Dom andra syskonen till Maria hette Evelina (Lina) och Hilma.
 
 
Andrietta Lindgren
I Lappvattnet fanns en gång en kvinna vars öde skulle ha räckt till att skriva en hel roman om. Kvinnan vars namn var Andrietta Lindgren föddes den 3 juni 1856, dotter till Jonas Lindgren i första giftet. 
Gifte sig sedemera Kolseth, en förmögen norrman, paret flyttade till Amerika.
Några år sedan återvände hon till Lappvattnet efter ha blivit änka. 
Hon höll ofta uppsikt över sitt halvsyskon Marias barn,
det sas att hon ofta bad barnen sjunga för henne. 
Som belöning delades karameller ut. Andrietta gjorde omkring sex resor till Amerika, när hon återvände vankades alltid spännande presenter.
På äldre dagar bosatte hon sig i sitt föräldrahem i Lappvattnet. 
Hon blev överkörd två gånger, den ena gången av en bil andra gången av en motorcykel, därefter blev hon något handikappad.
Hon firade sin 80 årsdag på sin 79 årsdag pga att hon inte trodde sig leva då...men hon blev många år äldre än så. 
På bilden har Andrietta antingen precis kommit hem från någon resa eller så var hon på väg.
Bilden är tagen omkring 1927. Barnen är hennes halvsyster Maria Eklunds barn, Valle, Daniel, Alf, barnens far Jonas Eklund, Ellen, Andrietta själv, Ivan och längst fram Ruben. Finns det flera som har uppgifter om Andrietta Kolseth, hör gärna av dig.
 
 
Detta är Jonas Valfrid Lindgren f. 1859 och var en yngre bror till Andrietta
Det var Jonas Valfrid som skrev "Ordbok över Burträskmålet".
Han var också lektor i Härnösand med mera.
Googla på namnet, finns många intressanta uppgifter om denna kille.
 
 
En bild tagen i en studio i Michigan USA
vad denna bild har gemensamt med Andrietta är osäkert, men 
det måste finnas ett samband då både detta barnporträtt samt
porträttet på Andrietta är tagen i samma studio...
Är det någon som sitter inne med ett svar?
 
 
 
Min mor & far
bröllopet stod i november 1939
två månader efter att första världskriget startade.
 
 
 
Inger och Barbro Lindblom
deras far var Sven Lindblom, Sven var en bror till min pappa.
Men Sven blev tidigt bort adopterad.
Bilden är tagen 1952 
 
 
En gård med en familj samt häst, ko och en hund.
Men var, när och vem familjen är står i stjärnorna.
Är det någon  som  vet något om denna bild
hör gärna av dig.
 
 
En trevlig eftermiddag hemma hos Karl-Göran och Louise hade jag
och Gösta, många gemensamma minnen ältades och gamla svart/vita bilder 
synades... Tack för gofikat !
 
 
Familjen Eklund i Lappvattnet
Louis konfirmerar sig... ståendes till vänster på bild, här tillsammans med sin familj.
Pappa Ivan f. 1917 och mamma Elin... I Elins famn sitter Mona... i mitten Jan och till höger 
om Louise hennes stora syster Stina född 1941
 
 
Min farfar Jonas Eklund Lappvattnet
född 22 augusti 1878
död 15 september 1964