En het sommardag 1946

 
Lysande Landning av Stieg Trenter
skrevs 1946
 
Det blev en annorlunda läsning av denna deckare då jag hela tiden kom på mig att fundera över 
hur saker och ting har förändrats från året som beskrivs här i romanform till dags datum 2018...
Det handlar ju om pressfotografen Harry Friberg dom denna heta sommardag i Stockholm får ett foto-uppdrag vid sjöhamnen... han tar sin Opel lastar den med fotoprylar och åker iväg
 
Redan där började tankarna snurra, han satte sig i sin Opel denna stekheta dag... 
Bilar 1946 hade inte AC, så han fick nog köra med alla rutor nedvevade (för hand)
Hittade han inte, om han var osäker på hur
man körde för att komma till rätt adress, nä ingen GPS i bilen heller
ABS bromsar kan vi glömma, Krockkuddar... nä gud nä... Frontalkrockade man i en bil från -46 så var det stor risk att man fick rattstången i bröstet... 
 
Sedan tänker man på hur tillgänglig han var när Harry var ute på sina fotouppdrag.
Sedan han lämnade kontoret var det i stort sett hopplöst att få tag på karln... mobiltelefoner var långt bort... Han skulle ju kunna parkera sin Opel vid en telefonautomat för att ringa.
Men skulle man promt ha tag på honom var man nog tvungen att ta sin bil och leta efter honom.
 
 
Stieg Trenter (till vänster) med fotografen K.W. Gullers, förebild till Trenters romanfigur Harry Friberg.
 
Digitalkameror nä tyvärr... Det var nog bara att fota sedan försiktigt öppna kameran ta ut filmen
i mörker förstås, doppa filmen i framkallare och hoppas på det bästa... Därefter när dom rutor du ville ha sätta bildrutan i en förstoringsapparat, framkalla bilden på papper, och slutligen bada bilden i fixeringsbad...
Det var betydligt mera jobb då för att att se det man fotograferat.
 
 
1946 bildades SAS och i september samma år flög man för första gången
Stockholm - New York.
 
Året 1946, det var bara ett år efter det att Hitler gjorde självmord och Europa och världen fick fred.
Sverige hade ju till stora delar förskonats av kriget och kunde sätta igång sina verkstäder och sälja till alla länder som vars industri låg i ruiner...
 
 
Året 1946 kom denna Saab ut som experiment vagn... två år senare började man serietillverka bilen.
 
 
Svensk Damtidning Nr. 8 sep 1946
 
Så här nära efter kriget var framtidstron hög ute i landet... Nu när kriget var förbi kunde man planera för framtiden, studera och hitta ett jobb för att sedan träffa man/kvinna och bilda familj.
 
 
Dammodet på 40-talet var ju så snyggt...eller hur, så elegant.
 
 
Kungens Kurva 28 september 1946.
Bakgrunden till namnet är att den Cadillac Series 75 av 1939 års modell som kung Gustaf V färdades i här körde i diket på eftermiddagen den 28 september 1946. Kungen, förste hovstallmästare d’Otrante, friherre Carl von Essen och greve Nils Gyldenstolpe var på hemväg från en jakt på Tullgarn slotts ägor när chauffören tappade kontrollen över bilen på Gamla Södertäljevägen, sladdade av vägen och hamnade i ett vattenfyllt dike. Enligt chauffören höll bilen 65 kilometer i timmen och "plötslig kände jag (chauffören) att vägen gav vika och att vi var på väg ner för vägbanken". Tack vare sina höga jaktstövlar kunde kungen ta sig torrskodd i land medan kammarherrarna blev blöta om fötterna när bildörren öppnades.
(Wikipedia)
 
 
Populär folkbil, VW 1200 (bubblan) 
 
 
Nylonstrumpan gjorde succé och blev till början hårdvaluta
 
 
Triumph Tiger 1946
 
Ja att vara pressfotograf 1946 i jämförelse med hur man jobbar idag 
är så vitt skilda jobb som nästan inte ens går att jämföra...
Idag när i stort sett alla går omkring med en kamera i fickan, en kamera som man kan ta så 
fina bilder med att Harry Friberg skulle ha blivit avundsjuk.
 
Men ändå  måste jag tillstå att pressfotograf jobbet 1946 var betydligt charmigare då än vad jag kan tänka mig att det ska vara idag.
 
Idag går tekniken fram så fort så man knappt hinner med... En sak hinner aldrig sätta sig föränn det finns något som är ännu snabbare, ännu bättre och som ska ge dig ännu mera fritid... Fan tro´t.