Nostalgitripp till Älvsbyn

 
 
Igår onsdag gjorde vi tillsammans med Anders och Annika en härlig roadtrip i deras husbil till Älvsbyn, Boden och slutligen Råneå... 
Men besöket på Bensinmuseet i Älvsbyn var något utöver det vanliga, det blev mycket fotograferat och dom bilder jag lägger ut här är bara en del av allt material... 
 
 
Vi skymtar det vi letat efter, nämligen den så omtalade Bensinmuseet i Älvsbyn...
Vi vet ännu inte om det är öppet.
 
 
Här ute är det något råddigt...
En för länge sedan uttjänt Saab har soppatorsk,
men BP Macken ser ut ha stängt igen för många år sedan.
 
 
Anders testar vägbulten, en maskin som Boden Stads Byggnadskontor har ägt.
 
 
En tankbil med BP bränsle, Scania Vabis årsmodell 1963 
 
 
En Austin A40, kan kanske vara något för den händige.
 
Sedan kom Lars och låste upp själva museet
 
 
Interiören på Bensinmuseet i Älvsbyn.
Det tar först ett bra tag innan hjärnan kan fokusera på bara en sak i taget...
 
 
Efter stund inne bland alla tusentals ptylar börjar man fundera...
Hur i all världen har ägaren till detta, P-O Lindroth född 1948 hunnit 
skaffa allt och hur har han hittat prylarna?
Jag gissar att med tiden kom folk till honom med det som kanske kunde intressera P-O.
 
 
Borde kanske stänga gylfen och sedan öppna en BP-Mack 
 
 
Ett svart/vitt fotografi med motiv av en Gulf-mack någonstans...
Bilen en Volvo PV har AC skyltar, så någonstans i Västerbotten eller möjligen Norrbotten.
 
 
Lars håller på med att renovera en 1966 Cord 8/10 Sportsman
Cord var ett amerikanskt bilmärke som tillverkades av Auburn Automobile Co i Auburn, Indiana 
 
 
Kvissleby Gummiverkstad AB
hade kostat på sig en almanacka.
 
 
Amphicar årsmodell 1963.
 
 
Pst!
ser ni propellrarna under bakvagnen
 
 
 
Amphicar fanns även som leksaksbil.
 
 
Pratts var ett betydande bensinmärke då för tiden.
 
 

Koppartrans var ett svenskt bensinbolag som grundades iGöteborg 1947, Namnet Koppartrans kommer av Stora Kopparberg (nuvarande Stora Enso) och rederiet Transatlantic, vilka tillsammans bildade bolaget. Koppartrans var ett av Sveriges vanligaste bensinstationsmärken under1950- och1960-talenmen försvann under 1970-talet efter att Shell köpt företaget 1963

Symbolen, det eldssprutande heraldiska djuret Koptra, ska ha skapats av den österrikiske formgivaren Fritz Rückert som var ateljéchef vid Ervaco i Stockholm.

Han ska ha fått inspiration från det gamla Mobil-märket.

Den syftar på raffinaderiets eviga låga som utgjordes av överskottsråolja.

(källa Wikipedia).

 
Allt kan man göra med elektricitet, även fixa lockar på damerna.
 
 
Tidningen SE nr. 40 årgång 1948
Omslaget pryds av dåvarande finansminister Ernst Wigforss (s).
Ernst iklädd Esso mössa tankar sin bil.
 
 
Nostalgi i varje hörn på Bensinmuseet i Älvsbyn. 
 
 
Leksaksrallybil. Bensinmuseet i Älvsbyn 2017-08-09
 
 
Knappast PK idag.
Men på den tiden (50-talet) skulle det anspelas på sex.
 
 
 
 
Har man inte monterat Motorcrafts torkarblad riskerar man att inte hinna se 
allt det viktiga som händer i trafikmiljön.
 
 
Vi blev ett par timmar på bensinmuseet...
Det fanns så rackarns mycket att titta på och bli nostalgisk över...
Vi lämnade dock museet så småningom... hungern började känna sig påmind...
Kan vi hålla hungern i schack till dess vi kommer till Boden månne?
 
to be continued.
 
Foto: Peter Eklund
070 36 00 351
 
 
Amphicar, - Bensinmuseet i Älvsbyn, - Ernst Wigforss, - Koppartrans, - SE nr 40 1948,