Skärmytsling och Hockeytejp.

Ibland när man sitter och tittar på hockey på TV så blir man då och då uppmärksam på nått ord eller mening som han/hon slänger sig med...
Häromsistens när Skellefteå spelade mot Rögle sa han som refererade ordet skärmytsling flera gånger... Jag tänkte, vilket konstigt ord... Jag sa det högt för mig själv och ju fler gånger jag sa S K Ä R M Y T S L I N G dest konstigare lät det i mina öron.
 
Nu hamnade di båda lagen i en skärmytsling framför motståndarkassen.
 
Wikipedia skriver så här om ordet
Skärmytsling (tyska: Scharmützel) är en äldre benämning på en strid av mindre omfång, utkämpad av patruller förposter, detachement eller andra mindre avdelningar. Särskilt om icke närmare förberedd eller planlagd lättare sammandrabbning. En skärmytsling är alltså en mindre sammandrabbning än en träffning.
 
Synomymer för ordet skärmytsling: Dispyt, Kontrovers, Sammanstötning, Intermezzo, Batalj, Konflikt, Tvekamp, Handgemäng och så vidare...
 
Isoleringstejp eller hockeytejp
 
 
Idag på jobbet ställde jag en fråga till Alex 22 år...
- Du, har du sett om vi har isoleringstejp nånstans här på jobbet?
- Va? ... vad är det för nått, vad sa du det hette?
- Men herreguuu! isoleringstejp... sånt som hockeyspelarna lindar bladen på sin klubbor med
- Menar du hockeytejp?
- Hockeytejp? vad är det... svarade jag
- Men herregud vet du inte vad hockeytejp är?
 
Ja, så kan det låta när generationer mellan ska försöka göra sig förstådda..
 
 
500 kronors sedeln
 
 
Tog ut pengar på bankomaten och fick ut två sprillans nya 500 kronors sedlar... Mina första sedlar av denna nyutgåva...
Sedeln pryda av Birgit Nilsson, Den nya 500-kronorssedeln har ett musikaliskt tema med Birgit Nilsson, förutom porträttet på operasångerskan ser vi en bild från repetition av första akten av Valkyria med Birgit Nilsson som kan ses i rollen som Brünnhilde.
 
Birgit Nilsson föddes 17 maj 1918 i Västra Karups socken i Skåne, död 25 december 2005 i  Bjärlöv i Skåne, var en svensk operasångerska (dramatisk sopran). Hon blev hovsångerska 1954 och fick motsvarande titel, Kammersängerin , i Österrike 1968 samt i Bayern 1970. Hon blev ledamot av  Kungliga MusikaliskaAkademien 1960 och fick professors namn 1998.
 
Baksidan pryds av Öresundsbron och Skånes landskapsblomma Prästkragen.
 
Dessa Förbannade Köer
 
 
 Bangkok Traffic Jam... Man ska nog hålla truten när man efter en dag på jobbet tar bilen hem och det står tre bilar före sig framför rödljuset, ändå muttrar man om långsamma rödljus och får man dessutom en traktor framför sig plus en gubbe i hatt som mest tittar på husen han passerar i 25 km/tim då går man nästan upp i limningen.
 
Då skulle man få åka hit till Bangkok och försöka ha bråttom hem... när hockeymatchen börjar om tio minuter och man står där mitt i gröten...
Skärmytslingar, Hockeytejp, Isoleringstejp, Birgit Nilsson, Bangkok,