Bilder från Bröderna Lundbergs 1975-76 ( Del 1 )

Bilderna som jag här publicerar är tagna av Roland Johansson omkring 1975-76
 
 
Roland Johansson har fotograferat alla bilder som jag visar här på detta blogguppslag... men här har Roland själv blivit fotograferad... Roland står här vid en fyrspindlig borrmaskin av märket Aldell.
 
Själv skrev jag dagbok dom här åren... och jag ska återge några dagboksuppslag
 
Ur Dagboken
Torsdag 15 Maj 1975
"Började dagen med att borra tapphållare... ett helvete,
efter jobbet åkte jag direkt till rummet, sedan ett fika på Tempo, där träffade jag Gunilla och Walter Rönnblom, samt Åke och Gerhard Larsson.
Därefter till Ing-Mari, efter en stund kom även Inger och Leif, tillsammans for vi bio, på Grand vi såg Skyskrapan Brinner. Filmen räckte till kvart i tio... Filmen handlade om en skyskrapa som tog eld och brann upp..."
 
 
Leif Andersson... Leif var en mästare på borrmaskinerna och körde ihop alla accord...
 
Ur Dagboken
Måndag 2 Juni 1975
Lämnade bilen på Thylins, gick sedan till verkstan ( Br. Lundbergs... som låg på Mullberget) Gjort en massa småpjoller... Efter jobbet hämtade jag igen min Fiat på Thylins... kopplingen blev skitbra... Därefter till Spisbaren och käka, snacka med Gullmar Vikström där.
Sedan for jag och betalade hyran, 300 kr, därefter till biblioteket, lånade böcker skrivna av Pär Lagerqvist...
 
 
Lars-Åke Söderholm från Bureå... också han en jäkel på att borra.
 
Ur Dagboken
1 juli 1975
Åkte med Lars Rönnblom från Mårtens till Br. Lundbergs... Borrat tappar mest hela dagen..
När jag kom hem efter jobbet följde jag Torgny och Göran till Sjöbotten och köpte träskor.
Senare på aftonen kom Sven-Arne förbi, han har köpt bil, en Opel 1900 från 1971... med reg-nr AXK266
Vi tre och Robert åkte med Sven-Arne till Lufta Ånäset där vi spelade minigolf... jag vann efter en förlängning mot Sven-Arne och blev som pris bjuden på kaffe och doppa.
Per och Gullan var hos oss när vi kom hem... Även Sune hade kommit.
 
 
Lars-Åke Söderholm och vänd med ryggen mot kameran truckföraren Kenneth Lundgren.
 
Ur Dagboken
Lördag 5 juli 1975
Tolle följde mig till Skellefteå, jag städade mitt rum, sedan for vi på systembolaget... På kvällen for vi till mitt rum på stan, dit kom även Tolle, Göran, Tommy och Ewa, Roland p, Sven-Arne, Robert och Walter... Vi groggade och hojtade... for sedan upp till Parken på dans...
Träffade Kerstin från Lillkågeträsk...
 
 
Holmgren... har glömt hans förnamn... En allkonstnär... som samlade på många saker... Var en stor akvarie fan.
 
Ur Dagboken
Tisdag 8 juli 1975
Margareta Brunn ringde och pratade ett långt samtal... Vi skulle åka kanot idag... men alla kanoter var upptagna... Vi släppte det och for med Tolle, Göran, Torgny L, Robert och Roland till Bureå, vi spelade minigolf, efter en omgång for vi till korvkiosken och käka. sedan ännu en omgång golf, delad första med Torgny L.
Sedan från Bureå och till Storstugan i Lövånger och fikade... Då var klockan 7... Sedan snabbt hem.. såg western på TV... Filmen slutade halv 12... Efter det for Torgny ut med Egons traktor och slog ut en legda... men lien jävlades... vi var då i Egons loge och repade... hemma jättesent.
 
 
 
Här står Karin... som senare skulle bli min fru... Karin stod vid en Lidköping automatsvarv.
 
Ur Dagboken
Tisdag 29 juli 1975
Soligt och varmt... Jag for till Karl-Helmers, han håller på att bygga ett garage... Dit kom även Roland P, Robban och Tolle... Ulrika och gunilla bjöd oss på saft och bullar...  Roland hade med sig avgassystemet som jag skrivit efter... Senare på dagen hjälpte Tolle mig att montera dit nya avgassystemet på min Fiat... bilen blev tyst.
Senare på aftonen följde jag Göran till Vebomark, vi såg Vebomark möta Drängsmark... Vebo vann med 5 - 0.
Sune kom hem... han hade cyklat från Umeå... Sedan TV, "En Värld i Krig"
 
 
En man utan namn... kallades money money... Varför vet jag inte... Kanske var han rik... vem vet
 
Vi fortsätter imorrn... om jag får tid då förstås... det är ju hockey då ju
Bröderna Lundbergs, Roland Johansson, Lundbergs på Mullberget 1975
Anonym

Kjell holmgren