Kyststien, Stavern. En naturupplevelse.

 
Karin, Carolina och jag blev bjudna på en fantastisk naturupplevelse av Hilde och Terje.
Dom visade oss Kyststien (kuststigen) söder om Stavern, Norge
Om du får tillfälle, så upplev kuststigen som går genom den frodiga svarta alskogen, 
över nakna berg, grunda vikar och vindblåsta hällar
.
 
 
Skageracksvatten som strax bildar Oslofjorden
 
 
Leden går också igenom många olika naturtyper
Vissa partier är lite svårare att ta sig genom, men med rätta skor 
ska det inte vara några större problem
 
 
Det finns otroligt många vackra platser längs kuststigen 
och det kommer aldrig att bli tråkigt att gå här.

Det är en fantastisk plats att ta barnen och låta dem få en tidig
naturupplevelse eftersom det alltid finns något att göra här
.
 
 
Istiden och flera tusen års vågskvalp har slipat hällarna isen har bildat stora grytor 
 
 
Kuststigen följer stigar som har använts länge. 
Stigarnas standard varierar med terräng och mark,
och kan på vissa platser vara svår för dig som har dåliga ben.
Kuststigen går längs skogar, fuktiga strandängar och släta klippberg
 
 
Här har Terje har kommit så långt han kan med dom skor och utrustning han för tillfället är utrustad för
 
 
När jag kysser havet
Försvinner allt det verkliga
När jag kysser havet
Är jag uppfylld av det märkliga
I att finnas till
Och allt jag vill
Är att leva låta leva livet ut
 
 
Skageracks vatten sköljer in över kustremsan söder om Stavern
 
 
Jag föddes ur havet
vid vindarnas lek
och väcktes i vågornas dans
och spolades upp
på den grönskande strand
och visste med ens att jag fanns.
 
 
Så skimrande var aldrig havet
och stranden aldrig så befriande,
fälten, ängarna och träden, aldrig så vackra
och blommorna aldrig så ljuvligt doftande
 
 
Vi tar en kort rast, snart är vi tillbaka där vi parkerade bilarna
 
 
Tack Terje och Hilde för denna vackra tur längs kusten.
Hit måste jag komma fler gånger...
 
 
Klockan är 12 minuter över åtta på kvällen och
solen tar adjö för denna dag den 3 september 2019.
 
Bloggens adress
hejskellefte.blogg.se
Kyststien Stavern, naturupplevelse, - Skagerack, Oslofjorden,