Besökte Northvolt, batterifabrikstomten

 
Här på den enorma ytan där batterifabriken så småningom ska byggas 
arbetas det för fulla muggar... Idag fick vi ju ett positivt besked när det blev klart att
Northvolt startar ett samarbete med BMW-koncernen och
Umicore kring utvecklingen av batterier för elbilar.
BMW har gått in med en "initial investering", enligt ett pressmeddelande. 
 
 
Den tråkiga nyheten är att Norwegian slutar flyga till och från Skellefteå...
Det måste leda till att en ny aktör måste komma till,
undrar lite hur Robert Lindberg resonerar, varför inte Malmö Aviation?
 
 
Jag och broder tittar ut över arealen som inom ett par år
ska förhoppningsvis sjuda av liv och rörelse.
 
 
 
Fortfarande finns det ytor som inte har sågats ner, en så kallad skördare
arbetar med att ta ner återstoden av skog.
 
 

I tillkännagivandet understryker BMW att man vill försäkra sig om att råmaterial till batteritillverkningen kommer från miljömässigt och socialt hållbara resurser,

och att man kräver att underleverantörer minskar sitt CO2-avtryck. 

"Hållbarhetsaspekten gör Northvolt till en tilltalande partner för oss", säger Klaus Frölich i BMW-koncernens styrelse i en kommentar.

citerat från dagens nummer av Dagens Industri.

 

 
Hur blir det på denna arbetsplats efter att en så kallad snökanon passerat?
 
 
Åh! har ní sett, älgtornet står fortfarande kvar mitt i tumultet.
 
 
Vilken kontrast, på andra sidan byggstaketet står en oförstörd skog kvar, träden här
'kan bara titta på när deras gelikar fått ge vika för tidens tand...
 
 
Northvolt, batterifabriken i Skellefteå