Så plötsligt blev man inlagd på lasarettet

 
Som rubriken lyder, plötsligt blev jag inlagd på lasarettet, och nu ska passa på att ösa beröm över 
sjukvården och på Akuten och Medicin 6 på Skellefteå lasarett.
 
Det började i söndags morgon när jag med bil var på väg till KurreCurth i Boliden...
Jag tyckte plötsligt att jag såg så dåligt och tänkte väl att glasögonen var dåligt rengjorda...
Men när jag under bilfärden la min hand över högeröga så upptäckte jag till min fasa ...
Herreguuu jag ser ju inget med mitt vänstra öga... allt var som när man försöker se genom sex lager plast, med andra ord jätteblurrigt och totalt oskarpt...
 
Jag gnuggade mig i ögat och tänkte väl att jag har väl nått skit i ögat som hindrar mig från att se ordentligt... På hemväg från Boliden var synen på mitt vänstra öga fortfarande lika dåligt...
Jag ringde min dotter Carolina som ju är optiker om råd, hon sa genast...
Åk raka vägen till akuten, det kan handla om näthinnelossning heller en mindre blodpropp.
Men jag åkte iallafall hem först, ringde 1177 sjukvårdsupplysning och kvinnan i andra änden sa som Carolina, åk genast till akuten...
Precis då ringde Torgny och Desirée på dörren, dom kom för att hälsa på oss... Men dom fick istället skjutsa mig till akuten... Stegade in där och tänkte i mitt stilla sinne att här får man väl sitta i många timmar... Men si på tusan, jag var helt ensam där och fick nästan genast komma för...
Jag berättade vad som hänt mig under morgonen och hon tog mig genast till ett rum där jag undersöktes... kunde jag balansera, kunde jag ställa mig på ett ben och samtidigt blunda och så vidare... kunde jag knäppa ihop mina händer om hennes händer och en mängd liknande tester.
 
Lite senare fick jag lägga mig ner på en brits... två killar kom in, Tom och en till som tog sänkan, blodtryck, blodprov, EKG och så vidare... 
Lite senare kom en kvinnlig läkare in och för henne fick jag göra en mängd tester, balansgång, blunda och samtidigt gå rakt fram med mera.. efter en stund sa hon... Vi kommer att lägga in dig på medicin 6 för övervakning i minst 24 timmar... 
Jag blev så förvånad... Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig när jag för någon timme tidigare stegade in på akuten...
Men sagt och gjort, jag ringde hem till Karin och berättade att jag inte kommer hem utan stannar kvar här över natten... Karin lovade att komma med tandborste och annat till mig lite senare...
 
Medicin 6 Skellefteå Lasarett
Självklart förstod jag sedan varför allt detta ståhej över mina bekymmer om min plötsligt försämrade syn... klart dom först tänkte att jag kunde ha fått någon blödning i skallen eller så, en tia eller nått i den stilen...
Så jag blev så fantastiskt väl omhändertagen på Medicin 6, kom upp dit precis lagom till middag, goda biffar med potatis, hörde några som småklagade på maten, men så kan det väl vara om man inte är riktigt frisk kanske har lite feber eller så, då är ju inte aptiten den allra bästa, inte som för en frisk människa har.
Jag fick min säng i sal 7, där låg redan två herrar och en dam, i sal 8 låg en gammal bekant till mig, hälsade på honom och hans sambo... Han har det lite sämre än undertecknad... Han har legat här i två veckor, jag avundas verkligen inte honom... 
Karin kom upp med mina prylar... 
Jag satt mest i matsalen, såg TV. Mästarnas Mästare och så... 
Gick sedan och la mig, två gånger kom dom och tog mina värden, blodtryck också vidare.
Försökte sova, det gick sådär... men nån timme blev det väl iallafall
 
Skönt att det blev morgon till sist och att man gick ronden... 
Det blev frukost och man serverades information om läget, sedan åkte jag ner på röntgen och man röntgade huvudet... Det var som väntat tomt (ha ha ha).
Senare fick jag träffa ögonläkare och optiker med mera, dom gjorde massor av undersökningar i ögat... genomlyste och kunde till sist inte se något annat än att jag lider av gråstarr...
Allt annat är så bra som det kan vara för en sextiofemårig gubbe...
Jag får ställa mig i kö för en opertation och bota gråstarren, en relativt lätt operation har jag förstått.
Sedan får man väl om det behövs se över styrkan på glasögonen
 
Men på det hela måste jag ge en stor eloge till alla som jobbar på lasarettet, vilken fantastisk jobb dom  la ner på att hitta en orsak till min försämrade synförmåga...
Det måste iallafall under detta dygn ha varit minst tio tolv personer som engagerades för att hitta orsaken till mitt problem...
Tack Akuten, Medicin 6, Röntgen och Ögon för all hjälp jag fick.
 
Akuten, Medicin 6, Röntgen och Ögon, Skellefteå lasarett, Medicin 6,
Anonym

Skönt de gick bra!! Kram

Anonym

Vad skönt att höra att det hittade anledningen till din försämrade syn. Visst är sjukvården fantastisk! Kram
Din brorsdotter Johanna

Anonym

Vad skönt att höra att det hittade anledningen till din försämrade syn. Visst är sjukvården fantastisk! Kram
Din brorsdotter Johanna

Svar: Ja absolut fantastisk... Jag skulle vara glad om fler får den insynen om vår sjukvård... Med tanke på dom resurser, vårdköer och personal som får slita häcken av sig, dom är värda allting
Peter Eklund

Roland J

Min fru bekostade och bytte båda linserna för drygt två år sen , mycket lyckat, slipper både starr och synfel !