Batterifabriken och älgjakt...

 
Jag och mina bröder känner ju att vi måste styra upp det här 
med batterifabriken och dess tillkomst...
Skämt å sido, det är ju så intressant att se hur det flyter på där borta 
på den enorma yta som just nu planeras och bearbetas av maskiner av alla de slag.
Man har lite svårt att förstå hur otroligt stort detta projekt är om man inte på plats 
gör sig en föreställning på näthinnan hur det en dag ska se ut... 
Om jag vore Northvolts VD Peter Carlsson skulle jag antagligen ligga sömnlös och oroas 
på hur ska det kunna ros i land... Kommer detta att en dag ge den utdelning ekonomiskt och
klimatvänligt etc etc... som man idag förväntar sig?
 
 
Sune och Tollen snackar med en kille från Överkalix som hade en del hum om 
allt som sker här på platsen där batterifabriken ska sättas upp.
Undrar vad alla som brukar jaga älg i detta område säger, ryktet ger gällande 
att dom har tilldelats andra marker av kommunen... 
 
 
På den östra delen av området är marken sank.
 
 
Jodå så att....
 
 
Som klippt och skuren
 
 
ICA Kvantum måste göra något åt utfarten mot Bolidenvägen.
Här skulle en rondell vara perfekt... Bygg den!
 
 
Ä L G J A K T E N
 
 
Idag träffade jag Leif Lundberg med en älghunden Sappo.
Både Leif och Sappo ser fram emot den stundande älgjakten.
Sappo som är åtta år är en norsk gråhund och en rutinerad älghund,
Sappo har hjälpt och varit med när Leif och hans jaktkamrater genom åren fällt omkring tjugo älgar
Leif som oftast jagar med brorsan Tommy har sina marker
i Orrträsk som ligger intill Rismyrliden.
Nu är Leif ute var och varannan dag och motionerar Sappo.
Jag önskar dom båda God Tur på Älgpasset.
 
 
L Ö V Å N G E R
 
 
Bo Söderlind la ut denna bild från Lövånger på fejan.
Jag lånar den bilden.
Bilden togs antagligen under tidigt sextiotal.. 
 
 
Sist men inte minst
Idag den 23 augusti 2018
togs av statsminister Löfven det första 
spadtaget för att bygga Botniabanan från
Umeå till Luleå, 27 mil. 
G R A T T I S  !
 
Northvolt, batterifabriken, - älghunden, Orrträsk,