Smia och Hockey

Idag tänkte jag skriva och lägga ut bilder på SMIA (Smedjan) i Bäckboda...
Men först ska jag skriva av mig lite om SM-final hockeyn...
 
 
S M I A
 
I S H O C K E Y
SM-Final 2018
Ja vad ska man säga om AIKs SM-debacle ... 0 - 11 efter två matcher till Växjö.
AIK har fortfarande inte lyckats göra mål på Växjös reserv-målvakt!!!
 
Jag vet inte om man ska påstå att AIK spelar dåligt eller om det är Växjö som är för bra...
Många ishockeyexperter gillar detta läge, speciellt alla från Stockholm som fortfarande är sura för att AIK slog ut Djurgården och speciellt Magnus Nygren på Expressen som fortfarande tycker att AIK borde ha lagt sig för Djurgården och låtit huvudstadslaget spela final på Globen istället.
 
Nja, hur många skruvar har Robertsson och Klockare att skruva på ?
Vad ska AIK hitta på för att lösa upp eventuella råknutar?
 
Powerplay spelet är ju helt under isen bokstavligt sagt...
Jocke Lindström aviserar sina skott så långt i förväg så målvakten
och köttmuren hinner gott och väl ställa upp.
 
Samtidigt rullar inte pucken deras väg eller, för visst har AIK haft målchanser
men he sitt som i tjäärveen.
 
Men det finns iallafall många som njuter av det som händer nu, inte minst alla hockeyexperter, speciellt som jag sa, alla från Stockholm och förstås alla Björklöven fans,
men dom sistnämnda hör ju liksom till och det är ju som det ska vara... 
 
Nä, jag tror att slaget är förlorat och nu vill jag bara att AIK
åtminstone lyckas göra mål på deras reservmålvakt...
Sedan är det synd att alla spelare AIK förlorar ska uppmärksammas
just nu under mitt under SM-final spel.
 
Samtidigt måste man beundra Skellefteå AIK, trots alla spelare dom förlorar efter varje säsong så spelar man likväl SM-final vartenda år.
 
HEJA AIK!
 
 
N U   L I T E   S M I A
 
 
Jag sittandes på "rökstenen" bak Smia sent sextiotal...
 
 
Smia 15 april 2007
 
Smia i Bäckboda, här satt vi gangstergrabbar under sextio och sjuttio-talet och tjuvrökte
populära cigarettmärken var förstås Prince, John Silver och Gula Blend... Men tobak kostade ju förståss och det var inte alltid man hade råd med ciggar, men man kunde ju tigga till sig handbloss från dom som just då hade röka på sig... handbloss gick till så att man fick dra ett eller två bloss, men ägaren till ciggen fick hålla den mellan sina fingrar... 
 
 
Här har jag kladdat ner mina initialer på Smia-väggen 17 juli 1968
Det var samma dag som min mamma Marion fyllde 51 år.
 
 
Torgny Lindmark 30 maj 2009
Vi satt här Torgny och jag och minndes gamla tider och framförallt det som hade timat 
en gång i tiden bak denna vägg.
 
 
Rönnbloms gård, närmsta grannar till Smia
 
 
 
15 april 2007
 
Som sagt många minnen från Smia-tiden dyker upp, ett sådant var salivavsöndringen som var speciellt hög när man rökte pipa... man rökte och spottade så det rann små bäckar till slut... 
Man fyllde pipskallen med Borkum Riff eller ett stopp Greve Hamilton och bara aromen av dessa tobaks sorter fick saliven att rinna till... Eller så blev det ett stopp Tiedemanns Gul, fjutta tändstickan och sedan så sörplade man pipolja och tobak ljudligt och så spottade man... Härliga tider...
 
Ibland hade man tillgång till fimpar men ingen piptobak... Vad gjorde man när röksuget var som störst?
Man krossade fimparna och tog tillvara den ynka tobak som fanns kvar och stoppade i pipan och blossade.
 
Röksuget kunde yppa sig på många andra sätt också.. En gång när vi grabbar satt där vid Smia kom en bil körandes från Pernischa hållet... Han som körde sin Peugeot hette Lindqvist, han körde sin bil samtidigt som han blossade på en cigg, precis när han passerade Smia öppnade han sidorutan och kastade ut fimpen... En av oss killar som kanske just då var som mest röksugen dök efter den utkastade fimpen och rökte den sedan så långt intill filtret det bara gick.
 
 
Anders Degerman, Torgny Lindmark och Kongo
Bak Smia 12 juni 2010
 
 
Smiabackens Riddare
Lövånger 31 mars 2007
 
Det var en rolig träff... skrattade den kvällen så man hade ont i magen och vilka minnen som delades.. Jag skulle bra gärna vilja göra om den där kvällen.
Gerry Rönnmark

Alltid trevligt att se på dina bilder.
Har du ny e-adress för post till dig studsar.
// Gerry