Ansiktsblindhet

 
Det har jag påstått länge, att vissa människor, mig inbegripet kan lida av ansiktsblindhet.
Det heter med ett finare namn Prosopagnosi, som är en diagnos på en ovanligt svag förmåga att känna igen mänskliga ansikten...
Om jag tillexempel deltar i någon slags utbildning där jag under en hel dag sitter med fyra andra sedan förut okända människor, skulle jag träffa en av dessa på stan dagen efter, är det inte säkert att man känner igen människan, speciellt om inte den man umgicks med dagen innan bytt kläder, frisyr eller satt på sig glasögon... då kan det vara kört.
Jag kommer ihåg när jag hade hund, då träffade jag samma kvinna i skogen nästan varje dag, en kvinna som också rastade sin hund... Men en dag träffade jag henne på stan, hon hade inte sin hund med sig, hon hälsade så glatt och jag stod där som ett frågetecken... Vem är hon tänkte jag till dess hon nämnde sin hund... då klack det till... Jaaa det är ju Puttes matte.
 
 
Är sommaren slut nu?
 
 
För några år sedan spelades ett avsnitt av "Allt För Sverige" in här i Rismyrliden..
Nu hörde jag en intervju med Anders Lundin att man åter skulle spela in avsnitt i Norrland...
rätt så konstig upplysning av Lundin... Norrland är halva Sverige..
Allt för Sverige är en svensk realityserie som hade premiär i SVT den 30 oktober 2011.
Inspelningen av säsong 1 skedde i juni 2011.
Serien är baserad på den populära norska tv-serien Alt for Norge.
 
 
Kvinnor kör bil i Saudarabien
 
Den första gruppen av kvinnor har fått sina körkort i Saudiarabien.
Trafikmyndigheterna har börjat byta ut internationella körkort, ett steg närmare en efterlängtad och symbolladdad reform i det konservativa kungadömet.
 
 
G R A T T I S   D A N M A R K !
 
 
En bit av Danmark från ovan
 
Grattis Danmark till dagen
5 juni Danmarks Nationaldag