Bilturen till Mårtensboda/Bäckboda

 
Åkte iväg från Skellefteå mitt på dagen denna kalla januaridag, kall men solig och fin
Åkte Burträskvägen och när jag kom till Långviken kunde jag inte motstå frestelsen att
stanna av och fotografera vinterljuset.
 
 
Egentligen gillar jag inte kyla, minus 18 grader var det här i Långviken vid 12.30 tiden...
Nä jag är nästan som allergisk mot kyla...
Man får då inte Glömma inte mössan och vantarna!
När man blir kall drar kroppens blodkärl ihop sig och kroppen
vill inte att blodet ska komma ut i den kalla huden.
Som det nästan alltid blir det händerna och fötterna man bärjar frysa om först
Om det är kallare än tio minusgrader försvinner värmen via huvudet.
Och om man inte har mössan på fortsätter man att kylas ner.
 
Men visst är det kallt och jävligt, men ack så vackert... frost på träd och solen som 
strålar över allt detta... 
 
 
Iskristaller på björkkvist.
 
 
Långviken 11 januari 2018 
 
 
Burträskvägen, Långviksrakan.
Men solen kan vara obehaglig så här års för biltrafikanterna
Solen är så låg och är det klart sticker den dig rakt i nyllet.
 
 
"Sibberslibacken."
Sidbergslidsbacken
 
 
Mårtensboda byvägen ligger på en grusås
på vardera sidorna av vägen ligger lägdorna.
 
 
Mårtensboda 11 januari 2018
 
 
Rönnbloms i Bäckboda.
 
 
G R A T T I S !
Robert fyller år idag, jag kom till honom med en bukett tulpaner och fikabröd.
 
 
 
Robert har inget att klaga på säger han... Att man blir äldre går inte att göra nått åt...
Det är som det är, man får vara glad om man orkar stiga upp var morgon.
Jag stannade en stund, skvallrade lite och drack kaffe med bulle.
 
Sa hej och god fortsättning på födelsedagen innan jag satte mig i
bilen som redan hade hunnit bli kall som en isbit.
 
 
På hemväg längs Burträskvägen...
Nu hade temperaturen sjunkit ner till minus 20.
 
Miss Baby Peaches

Härliga bilder på ett härligt landskap!