Guldrundan för tionde gången.

 
Ett eldorado för alla veteranbils fantaster är ju förstås
Guldrundan som bjöd på strålande sol och värme, 
Startade gjorde vi alla i Bonnstan, där ca 130 fordon med mängder
av skilda märken och årsmodeller hade samlats
Här på bilden i Drängsmark stannade denna kvartett damer från Bureå med sin
finfina Ford Anglia årsmodell 1955 för att svara på frågor.
Från vänster Nora Lamberg, Rebecca Johansson samt Agnes och Julia Johansson.
 
 
Själv hade jag den stora förmånen att åka flott i Torgny Lindmarks Renault 8 Gordini årsmodell 1968.
Bilen har Torgny ägt i ett år, bilen som han hittade i Allingsås räknas till ett av dom bäst bevarade 
exemplaret i hela Sverige. Idag rullar det omkring trettio Godinibilar i landet, men hur många som står uppallade i olika garage och uthus runt om i vårt avlånga land är svårt att veta.
 
Den trimmade modellen 8 Gordini vann många segrar i diverse tävlingar. Gordinin såldes även till gemene man och hade en toppfart på >175 km/h. Gordinin kom 1965 till Sverige.
30 stycken importerades och såldes företrädesvis till tävlingsförare.
Den förste kändis som rattade en Renault 8 Gordini i större sammanhang var den kände VW-föraren Berndt Jansson, Botkyrka, som deltog i Midnattsolsrallyt med bilen.
1967 kom en förbättrad version av bilen med kraftigare motor, femväxlad låda, dubbla tankar - en fram och en bak, som förbättrade väghållningen.
 
 
Åkte flott gjorde även Jan och Eva Forsberg från Altersbruk i deras Packard från 1939.
 
 
Packard 1939
 
 
Hasse Svedjevik och Torgny Lindmark snackar bilar
och gissa vilket märke som oftast var på tapeten...
Båda dessa herrar är Renault entusiaster och då pratar man
förstås Renault 8 och då helst Major och Gordini.
 
 
En VW bubbla med husvagn, inte en alltför vanlig syn på våra vägar...
 
 
En raritet i bilarnas finrum, en Saab Sonett årsmodell 1972.
Ägare Anders Lindroth Skellefteå.
 
 
Ja, då var det dags att starta vår runda, en runda som ju börjar i Bonnstan och med presentation,
Sedan är nästa mål skolan i Varuträsk, därefter Svanström, Sandfors, Kusmark, Drängsmark, Frostkåge, Kåge och sedan tillbaka till Bonnstan...
På alla nämnda platser ska man svara på frågor eller göra manöverprov eller dylikt.
 
 
Vid skolan i Varuträsk svarade vi på frågor om olika kryddor
och vi svarade rätt på alla... Bra inledning.
 
 
Men längs Bolidenvägen kände vi båda att bilen krängde lite onaturligt...
Vi stannade efter en grusväg och upptäckte att vi hade punka på det högra backdäcket...
Fram med reservdäcket som tur var välpumpat, 
 
Lossa domkraften som sitter ett par centimeter från grenröret och var kokhett.
kokhett var även däcket som det var punka på... Men Torgny jobbade effektivt och på några
minuter var vi åter på vägen...
Nästa mål Sandfors skola.
 
 
Vägen på väg mot Sandfors.
 
 
Här vid Centrumhörnan i Drängsmark samlades ett gäng bilar samtidigt vi kom.
En Chrysler Special 1927...
Här svarade vi på frågor som var enkla för oss iallafall, Ven var Alimaks grundare, vad tillverkades på Br. Lundbergs och så vidare. 
 
 
Ett gäng vuxna män och en bil med öppen motorhuv... 
Vad säger det oss egentligen?
Bilen en Buick 2626 årsmodell 1926 och ägaren heter Torvald Forsman från Kramfors.
 
Så småningom var vi åter tillbaka till utgångspunkten Bonnstan.
Ja hur och var i hamnade i tävlingen vet vi i skrivande stund inte alls.
Men det blev några fel i slutet så vi gjorde oss inga större förhoppningar på någon vinst.
Men de var en trevlig tur i Torgnys Gordini, härligt väder och många trevliga medresenärerl längs
tävlingsrutten. 
 
 
Guldrundan 2018 - Renault 8 Gordini,