Cykelturen 13 augusti 2018

 
Ganska skönt att vara en glad pensionär, man kan som denna dag
ta sin cykel, åka iväg och inte ha nått schema som styr ens handlingar.
Så därför blev dagens cykeltur mer än fem timmar lång.
 
Att cykla genom stan går ganska smidigt, värre är det vid Hedensbyn
och förbi industriområdena där, Värst är Risbergsgatan
med tung trafik, lastbilar, långtradare och traktorer
i ett kör, men till sist hittar man cykelvägen som går norr om
Järnvägsleden, där vid en skogsglänta satt jag ett bra tag och studerade
en rovfågel av det större slaget, kunde inte artbestämma den.
Men den var trevlig att titta på.
 
 
Så här nära cyklevägen norr om Bergsbyn syns Northvolts 
blivande batterifabriksområde... Hela detta område är som en 
magnet för en nyfiken cyklist... 
 
 
Här i Bergsbyn cykelvägenskorsningen, rakt fram bron över Järnvägsleden
 
 
 
Jag tog in på Bodiksvägen, en relativt bred skogsväg
som leder upp till det område där batterifabriken ska byggas.
 
 
Oj oj oj... rysligt mycket ris 
 
 
Här är det full fart, här grävs det och schaktas det jordmassor som flyttas
för att bygga en genomfartsled genom Northvolt-området.
 
 
En väg byggs och samtidigt gräver man ner kraftledningarna som går tvärs över
området ner i backen.
 
 
Jag var inte ensam gubbe som stod och tittade på alla
spännande maskiner som jobbade, tänk att vissa, undertecknad
medräknad aldrig blir för gammal för att se på när som entreprenadmaskiner
av alla de slag jobbar, det finns en dragningskraft i detta som är svår att förklara.
 
 
Det var ingen liten grävskopa som fyllde flaket på Volvo A40 trucken.
Efter några skopor så var det full last, och nästa truck ställde sig
för att fyllas...
 
 
Schaktmaskinen fyllar och breddar, för att det ska bli en gata genom området.
 
 
BR. Öhmans maskiner från Älvsbyn.
 
 
Lämnade så småningom alla truckar och grävskopor och fortsatte cykla längs Bodiksvägen.
Kom fram till denna informationstavla, lyckades inte hitta den exakta plats som där
kalkbrottet i Bergsbyn ska finnas, jag tror jag gick stigen för lite länge, borde nog ha gått den en ännu längre bit.
 
 
Trollskog.
 
 
Här en bra bit in i skogen norr om Bergsbyn, här korsar
Bodiksvägen Ryssbrännvägen, jag följde den sistnämnda
västerut och tänkte att jag skulle möta mer kända områden...
 
 
Va fan!
Ryssbrännvägen tog efter några kilometer bara slut...
Vad göra?
Det var ju bara att vända och cykla samma väg tillbaka.
Så därför blev denna cykeltur mer än fem timmar lång...
Jag var ganska slut och hungrig när jag till sist kom hem på Mobacken
Bodiksvägen, Northvolt, Entreprenadmaskiner, Risbergsgatan - Kalkbrottet i Bergsbyn - Ryssbrännvägen, - Volvo A40