Morbror Gösta 90 år, Kollektivliv i Mårtenfäboda. m.m.

 
Idag fyller min morbror Gösta i Robertsfors 90 år
En aktiningsvärd ålder och en ålder Gösta bär med den äran, för så pigg och alert
som min morbror är, lär han få fira många födelsedagar framgent.
 
 
Broder Sune och jag kom till Gösta efter att största delen av dagens uppvaktande hade hunnit gå hem.
 
 
 
Tårtan ett konstverk i sig signerad min kusin och Göstas dotter Marie.
 
 
Göstas dotter Marie och hennes livskamrat Krister har tagit över gården i Jonasmarken...
Deras konstnärådror har mynnat ut i att man nu har startat gårdsförsäljning...
Trots att dom inte har annonserat har dom kunder varje dag...
Ja till och med busslaster som kommer och både köper fika
samt köper alster som dom två tillverkat och skapat.
 
 
L I T E    P Å    A V  V Ä G A R
 
 
När jag åkte hem längs E4an från Göstas födelsedagskalas i Robertsfors
och då jag kom strax söder om Ånäset och såg den där skylten Vippersrönningen 1 så gjorde jag en skarp inbromsning och svängde in på vägen dit... En grusväg som precis höll på att lagas av en man i en traktor, han fyllde igen alla potthål med grus och vägen blev fin som en autostrada... 
På bilden har jag kommit till en korsning... Vippersrönningen har jag redan passerat utan att jag knappt märkte någon bebyggelse... Nu var frågan ska jag svänga till höger eller vänster?..
Höger kändes mera naturligt i detta läge...
 
 
 
Aha Mårtenfäboda!
Här finns denna by jag hört talas om men aldrig vad jag kan erinnra mig besökt någon gång...
Mårtenfäboda... Okey! vad kan en sådan by har för hemligheter då månne?
 
 
 
I Mårtenfäboda såg jag en gammal fin buss vid sidan av vägen
bussen stod parkerad längs uppfarten till ett hus.
Jag stannade och såg samtidigt två killar som höll på att arbeta i ett fält där man odlat sallad med mera.
Jag frågade om det var okey att få ta en titt på bussen... Javisst det är bara att titta det.
Bussen en Scania Vabis från 1966, ombyggd till typ husbil eller turnébuss...
Det visade sig att killarna hade för drygt ett år sedan köpt ett hus här och bildat ett kollektiv...
Nu var man fyra här och fler skulle komma...
Kollektiv sa jag, sådan fanns det gott om när jag var ung...
Men enligt killarna Lucas och Johannes hade det åter kommit i ropet att bo i nån form av kollektiv... 
 
 
 
Lucas och Johannes i Scania bussen... som för övrigt redan är såld...
Om en vecka kommer köparen som är från Belgien.
 
 
Förutom Scania-bussen hade dom två bussar till på gården... två Volvo bussar
årsmodell 1960 och 1963...
Dessa bussar ska hyras ut till dom som ska bo i kollektivet...
Men sa jag... Dom kommer att frysa ihjäl när Kung Bore kommer på besök...
ingen fara dom ska isoleras ...så det blir hur bra som helst
 
 
Jag måste erkänna att kollektiv livet inte skulle vara något för mig...
Men kanske om man varit 40 år yngre... Vem vet!
 
 
 
Jag kan bara önska Johannes och Lucas lycka till i fortsättningen
och hoppas för deras del att livet i deras hus ska bringa lycka och framgång.
 
Kan man säga att kolletivliv är ett slags socialt experiment?
Funkar man tillsammans är det säkert guld och gröna skogar...
Men om man inte drar jämnt
skulle det kunna bli ett litet helvete...
 
 
 
H Ö S T
Brände 24 september 2017
 
 
 
Sa hej då till killarna i Mårtenfäboda och fortsatte vägen fram, kom till en avtagsväg...
till vänster till Flarken till höger Ånäset...
Jag valde Ånäset... ett absolut folktomt Ånäset susade man förbi på nån minut...
Sedan via Estersmark, Brände och krokiga vägen till Vebomark.
Sedan vidare till Robbidobb i Bäckboda.
Med Robban var det bra... Det går en dag i sänder, som han säger... Imorrn skulle han på dialys, 
Jag laddade ner en mängd bilder till hans dator... Bilder från Robbans liv och leverne..
Han skulle bjuda på kaffe, men jag tackade nejtack, hade fått nog av kaffe och gofika hos Gösta.
 
 
 
Stannade av vid Mårtensbodas nya centrum...
Det är här i grillkåtan som livet styrs numera i Mårtensboda.
Stugan blev jätterfin... här rymms 24 personer om man maka åt sä en bit.
Var in till Sture och Inger också... laddade även ner bilder i deras dator.
Sedan skyndade jag mig iväg hemåt... det höll på att skymma och jag vill absolut inte köra i mörker...
Det springer älgar överallt och bländad blir man..
appropå älgar så lyckades Mårtensboda igår fälla en 16-taggare.
Jakten i Mårtensboda har enligt alla rapporter gått jättebra.
 
Ja Det var det... Gå och lägg er nu!
 
 
 
 
 
 
Jonasmarken, - Leva i kollektiv, - Mårtenfäboda, - Vippersrönningen