En dag i dom skotska högländerna.

 
Karin och jag var ute en tidig morgon i Fort Williams,
innevånarna i den lilla staden hade nog inte hunnit stiga upp ännu... 
Detta är huvudgatan, High Street, det är som i Sverige...
I varje ort finns det en Storgatan... 
 
 
Att sälja sportkläder och utrustning för vandring i naturen är nog en säker inkomst här i Fort Williams.
Hit kommer det turister från hela Storbritannien och hela världen för att vandra.
 
 
 
Titta en vaken gubbe från trakten...
Hans fru fyller säkert år, nu ska han se vad han kan hitta till henne, kan det bli en ny servis månne?
 
 
 
Fort Williams 13 september 2017 
 
 
Oj oj oj!
Rea på kiltar!
 
 
Denna farbror som sitter med en öm fot har gått hit till Fort Williams från Glasgow,
en sträcka som idag kallas West Highland Way...
Och som cirka 80 000 människor vandrar, inte hela vägen, men cirka 30 000 vandrar hela vägen.
 
 
Här tar High Street slut... 
 
 
Sjön vid staden heter Loch Linnhe.
 
 
 
 
Den vackra porten in till St Andrews Church.
 
 
 
En gravsten som fångade mitt intresse...
Här vilar:
"Juliet Isabella MacDonald
daughter of the late
Captain Ranald MacDonald
Gordon Highlanders
Born nov. 1847
Died feb. 1942." 
Juliet blev 94 år hennes pappa Ranald tillhörde Gordon Highlanders
hjältar från många krig.
 
 
 
 
N U   S K A   V I    T E S T A    W H I S K Y
 
 
Vi gubbar tog taxi upp till Ben Nevis Distillery
För att provsmaka whisky och se hur whisky framställes.
 
 
Ben Nevis Distillery
I bakgrunden bakom dom tunga molnen kan man ana berget Ben Nevis.
Vars vatten man använder till whisky framställningen.
 
 
Det är inga små kärl man använder för att koka ihop en laddning högklassig whisky
Till höger den unge killen som var våran guide,
han talade skotska och var åtminstone för min del lite svår att förstå...
 
 
Hallå där Roger!
Du har väl inte tänkt hoppa ner i nån av dessa grytor?
Då blir du nog full och inte nykter så länge du lever.
 
 
Ben Nevis är med sina 1344 möh. Storbritanniens högsta berg.
därifrån hämtar man det vatten som används till Whisky man producerar här.
 
 
Ekfaten som all sprit lagras i kommer från hela världen.
Det äldsta fatet som finns här är från 1964.
 
 
 
Flaskan till höger är från 1991
kostar 250 pound
cirka 2800 svenska kronor.
 
 
Måste ta igen mig i ekfats fåtöljen.
 
 
Vi lämnade så småningom whisky fabriken... Ulf och jag först
Roger och Per stannade en stund till och smuttade på många små glas.
Senare träffades vi alla här på The Great Glen och åt lunch... Lunch på hamburgare och öl.
 
 
 
Hela gänget samlade på bänken tillsammans med han som gick så långt.
 
 
 
Senare gick Ulf och alla vi andra till West Highland Museum.
 
 
 
Kläder som skottar har burit genom tiderna...
rutigt har tydligen var populärt sedan långt tillbaka i tiden.
 
 
 
 
Många från trakten deltog i dom båda världskrigen.
och många kom aldrig tillbaka
Dom hedras så här för deras uppoffringar för
Kung och dess fosterland 
 
 
Hasse

Fantastiskt kul att få hänga med på er resa!
Men var det inte självaste jultomten du fångade på bild?!
Han som stod och tittade in genom fönstret på butiken - kollade konkurrensen säkert...
Ha det fint allihop!

Svar: Ha ha... jo jag tänkte också tomte-tanken... Vad glad jag blir över att du kikar in på min blogg, brukar faktiskt ha dig i åtanke när jag skriver, du var ju lite av en inspiratör för mig, jag saknar våra samtal som ju handlade om smått och stort... Hoppas du har det gott / Peter
Peter Eklund