En tur till Mårtensboda 12 maj 2017

 
Vaknade denna fredag och har som nybliven pensionär hela dagen framför mig som ett oskrivit blad... Karin for hon på sitt jobb och jag steg upp i vanlig tid det vill säga omkring 05.30... drack två fulla vattenglas och for sedan ut på en cykeltur i den arktiska kylan... Vart våren tog vägen är nog det vanligaste samtalsämnet nu för tiden i dessa trakter.
När jag kom hem efter cykelturen knappt varm fastän jag cyklat över en mil duschade jag, sedan frukost ett ägg och havregrynsgröt med lingon... Ett kokt ägg varje morgon så slipper du bli förkyld, av alla hemmagjorda mixturer för att hålla sig frisk som experimenteras med i Sveriges alla hushåll, så garanterar jag att ett ägg varje morgon är det klart bästa...
som sagt frukost och Norran... Där läser man om att M och SD börjar få kalla fötter angående Kulturhuset... Ja att SD är anti det förstår man ju, vad är dom egentligen för ? Förutom att kasta ut alla invandrare ur landet och bötfälla alla homopar för osunt och ogudaktigt leverne.
Att så många röstar på SD är för mig en stor gåta, är vi svenskar så dåligt upplysta?
 
Efter frukost satte jag mig vid TVn och såg det inspelade Eurovision Song Contest 2017 ... Att spela in programmet är en stor fördel då man kan snabbspola dom riktigt segaste balladerna... Fick tre favoriter från dom arton bidragen ... Bulgariens K Kostov, Rumäniens Yodel låt och Kroatiens Jacques Houdek som sjöng duett med sig själv... och alla dom tre gick faktiskt vidare till final.
 
Efter denna musikaliska anrättning gick jag ut till bilen och styrde kosan mot Mårtensboda... Men först gick jag in på ICA Kvantum och köpte lite fikabröd... därefter ut på vägen... Kusin Gösta ríngde precis när jag passerade Viktoriabron och vi pratade hockey med mera ända till dess jag passerade Lappvattnet.
Gösta hade varit på Skellefteå AIKs träff igår, för alla som har säsongskort och han hade av Mikael Lindgren fått höra om allt nytt.
Vägen mellan Bursiljum och Mårtensboda är under all kritik, Vägverket betalar ju inte ut eventuella skador på bilen om man råkar kör ner i ett potthål och sabba fjädringen eller nått, nä man ska köra så att man i god tid hinner parera och köra undan allt som kan tänkas dyka upp.
 
 
Hemma hos Sture och Inger Bodén, alltid lika trevligt att prata byns historia och om allt annat mellan himmel och jord med detta strävsamma par.
den 12 augusti hålls Mårtensboda Byafest på Bursiljums Folk Park, det ska bli trevligt, hoppas det kommer mycket folk...
Vi var också överens om att byn har fått en riktig bra kille som startar upp sådan här projekt, detta genom Ove Johansson och hans fru Eva som flyttade in där Linders bodde i Per-Nischa byn.
 
 
Kryssa för den 12 augusti i era almanackor och mobiltelefoner... sång musik och teater samt Dreamlovers från Kiruna.
 
 
Nu till något helt annat... En S K A M F L Ä C K för hela byn
 
 
 
Hur kan någon få ha det på detta viset innan myndigheterna griper in?
Den företagare som bor i detta hus har förvandlat gården till en veritabel soptipp, här står cirka tio skrotbilar uppradade längs vägrenen, en container på gården så full med skräp så när det blåser tar vinden tag i plast påsar och liknande och skickar iväg det runt halva byn... Han äger dessutom ett stort antal hästar, och som jag har fått höra i byn så har han inte alltid foder till dessa djur heller, dessútom har han grävt ner döda hästar omkring gården... Jag kände en stark lukt av förruttnelse när jag stod där och fotograferade, vart den lukten kom från kan jag inte säga på rak arm, antingen från containern eller var det från nått annat...
... Flera anmälningar till myndigheter är som jag förstått gjorda utan att det har hänt nått radikalt...
 
 
JAG LÄMNADE SOPTIPPEN OCH ÅKTE IVÄG TILL KUSIN HASSE ISTÄLLET
 
 
Min kusin Hasse har "hett bort koern" och blivit mer av en skogsbonde istället... Nu gäller det att se till så man har bränsle för att överleva kommande vinter... Hasse stod vid kluven och arbetade med frenesi, han tog en paus när jag kom och vi pratade om vad som timat sedan vi senast träffades...
Hasse är för mig sinnebilden av en riktig bonde, en som tar för sig utan att fråga andra om råd... råd ger han till själv och det blir alltid det bästa.
Åkte sedan till Robbidobb, han var inte hemma.
 
Sedan hälsade jag på en annan pensionär...
 
 
Jag hälsade på hos min gamla skolkamrat sedan småskolan, nämligen Lars Olofsson, snacka om hans gård är raka motsatsen till den gård jag berättade om här ovan... Här är allt på sin plats, snyggt och städat och ombonat, vi gick så småningom in för blåsten och kylan letade sig in genom jackor och byxor... Jag fick tillfälle att ännu en gång få se alla tavlor som han har på väggarna av Fred Lundgren född 1947 från Malå, Fred som har hästar som favoritmotiv... Lars har cirka tio målningar av denne konstnär. Lars visade mig också väggklockorna som han fått av en bekant.
Nu började klockan lida mot 13.30 och om en halvtimme skulle jag träffa broder Sune på CK inne i stan, bäst man börjar dra, sa hej och på återseende till Lars och drog iväg.
 
 
Men innan jag drog iväg åter mot stan var jag tvungen att dokumentera vägskadorna ... Och precis när jag stod där och fotograferade skylten så kom skolbussen... Jag tänkte synd om skolbusschauffören och skolbarnen som måste sitta och skumpa efter denna undermåliga väg.
 
Klockan 14.07 var jag på CK, träffade Sune, vi köpte oss kaffe och ett wienerbröd... Vi pratade givetvis vädret och vad som annars var på gång... Sune och Elisabeth åker till Palma och Mallis imorrn och där var det efter kontroll nu 24 plusgrader...
 
Sedan åkte jag hem, nu var det brått att hinna förbereda middagen innan Karin kom hem från jobbet...
Karin hann hem och hjälpte mig annars hde jag väl stått vid spisen fortfarande... korkade opp en flaska rött från Australien... åt och drack så man till sist blev riktigt pömsig...
 G O D   N A T T !
 
12 maj 2017, Vägskador i Mårtensboda, ägg till frukost,