Skellefteå, bilder från förr

 
När Carina min systerdotter i Falun här förleden höll på med att städa ur huset för flytten till Stockholm hittade hon en knippe gamla fina fotografier med motiv från Skellefteå, tänkte hon... Vad ska jag göra med alla dessa bilder, jo skicka dom till mig förstås,
Bilderna fanns samlade i ett kuvert (se bilden ovan) om tolv motiv, på baksidan står det "Börje Lagergrens Bokhandel A / B Skellefteå" däremot står det inga årtal när bilderna är tagna, men jag gissar på slutet av 40-talet och början av 50-talet
Tack för det Carina... Lycka till med flytten!
 
 
Bild 1)
Busstorget, formen på bussarna skvallrar om 40-tal,
 
 
Bild 2)
På baksidan av bilden står det enbart "Esplanaden"
 
 
 
Bild 3)
Nygatan - Trädgårdsgatan, Lindbergs kiosk på torget, längst till höger på bild syns telefonkiosken.
 
 
Bild 4)
Nyborgs Museum på Nordanå
 
 
Bild 5)
Stadskyrkan Sankt Olofs Kyrka.
Kyrkan ritades av Gustaf Adolf Falk och Knut Nordenskjöld, och invigdes den 9 oktober 1927.
 
 
Bild 6)
Folkskolan står det bak på bilden, Men idag går skolan under namnet Kanalskolan.
 
 
Bild 7)
Landskyrkan. Kyrkan - som i dagligt tal kallas Landskyrkan - ingår tillsammans med bland annat Bonnstan, Nordanåområdet, Storholmen, Rovön och Lejonströmsbron har tillsammans ett riksintresse och som bör bevaras för framtiden.
 
 
Bild 8)
Tekniska Gymnasiet, Den låg mitt i centrala stan där Balderskolan finns idag, och var vid grundandet 1946 som Tekniska Gymnasiet i Skellefteå Norrlands första tekniska gymnasium.
 
 
Bild 9)
Svandammen, Nordanå.
 
 
Bild 10)
Stadshotellet
 
 
Bild 11)
Ömans Hörna, korsningen Storgatan - Stationsgatan.
 
 
Bild 12)
Läroverket, som idag är Nordanå kulturcentrum med museum, konsthall med mera.
 
Det kommer flera bilder som Carina skickat mig senare