Kungens Val, Norge i krig

 
Anders och jag gick på bio Aveny denna afton och såg en spännande film om när som Norge i april 1940 invaderades av dom tyska nazisterna.
"Kungens Val" Kung Haakon VII och hans son Olav med familj är ett eftertraktat byte för Tyskarna, Vi får följa hur kungen och den norska regeringen handlar det läge som uppkom, man flyr norrut, först mot Hamar vidare till Elverum hela tiden med tyskarna hack i häl.
 
 
Här står Kung Haakon VII staty
född i Danmark 1872. Kung i Norge mellan 1905 -1957
 
 
Officiell kröningsbild på kung Haakon VII och drottning Maud, 1906
 
 
 Maud av Storbritannien, f. 1869 d. 1938, blev krönt till Norges drottning 1906. mor till kung Olav V.
I filmen Kungens Val får Drottning Maud kritik av henns son Olav,
Han menade att hon lämnade sin familj för hennes hästar i England.
 
 
Rallarros och storslagen natur i Norge.
Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tenker
på vår far og mor
og den saganatt som senker
drømme på vår jord.
Og den saganatt som senker,
senker drømme på vår jord.
 
 
 
 
Till sist Karins goda pannkaka
 
Kungens Val, Kung Haakon VII, April 1940,
Hasse

Ledsen Petrus Petrus Gallius;
"Pann"kaka görs i en stek"panna".
Det däringa som frugan frambringat är en ugnspannkaka, gjord i en ugn - därav namnet;-)
Ser väldigt god ut...
PoK
//Hasse

Svar: Ha ha... Javisst kallat va du vill, men för mig och mina gelikar är det pannkaka.Men Petrus Petrus Gallius var det länge sedan jag hörde... Måste säga att det klingar fint i mina öron... Hansianus Lyckmanius kanske inte låter så fint vid första öronkastet... Men när stigbygeln och trumhinnan vant sig låter det fantastiskt.
Peter Eklund

Hasse

Ledsen igen, men Hansianus kommer aldrig att låta fantastiskt - om man inte har haft onämnbara och bisarra fantasier om mig...
Grattis till pensionen förresten, jag är strax där jag också:-)
Hälsa La Familia!