Skellefteå 2 december 2017

 
Lasarettsvägen lite isig och hal... 
Jag har ett minne från rödljuset innan järnvägsspåret,
det var när jag hade min röda Ford Taunus årsmodell 1965...
Jag kom körandes här som på bilden, på passagerarsidan satt Ingmarie från AMU-Center...
Det var vinter och som nu ganska halt... jag fick rött ljus och stod längst fram mot bommen,
drog in handbromsen och var beredd med med ettans växel då det åter blev grönt...
bakom mig stod en radda bilar förstås... och naturligtvis fick jag först motorstopp, 
Ford´n var ganska svårstartad när motorn var varm...
jag vred på nyckeln men startmotorn bara snurrade...
Fanken! det hann bli rött igen... och bilen bakom mig körde upp aldeles precis bak om skuffen på mig...
Nu fick jag igång motorn men då hände det som inte fick hända... Jag gasade men det bara spann... Nu fick jag dessutom lite panikkänsla... Hur hällpåttis ska det här gå?
och bilen som stod närmast mig började blinka med
helljuset som om det skulle hjälpa mig att komma loss...
Nu blev det åter rött och jag tordes inte titta på hur lång bilkön bak om mig var...
Men nästa gång det blev grönt fick jag lite bett under däcken och kunde lirka mig upp och över järnvägsspåret... Puh!   Kollade däcken efteråt... Nä dom där däcken hade inte mycket till dubb... kunde nog egentligen inte kallas för dubbdäck...
Åkte därefter  till Gummi-Jonsson och fick tag på två bättre begagnade vinterdäck... 
Efter den händelsen får jag alltid detta minne i huvudet dom gånger jag står och väntar på grönt ljus för att komma över järnvägsbommen längs lasarettsvägen.
 
 
Vintervy längs Södra Järnvägsgatan.
 
 
Centrala Skellefteå !!!!!
Varför får jag när jag ser detta vibbar från nån rysk stad i Sibirien...
Så nu har det som nyss var busstationen med bussgods och det blivit ett upplag för snö.
Ser verkligen trist ut... 
 
 

Var ärat, Fosterland du vårt fria,
Brödrafolkens sekellånga förbund,
och våra förfäders folkliga visdom!
Var ärat! Vi stolta är över dig!


Från haven i söder till polcirkelns rand
Sträcker sig dina skogar och fält.
Det finns bara en som du på vår jord –
Vårt kära land beskyddat av Gud.

 

Nä det var ingen textrad från någon svensk nationalsång

Det är en översättning från den ryska federationens hymn.

 

 
Nä... det är ingen rysk GAZ-M20 Pobeda
Det är faktiskt en Lincoln årsmodell 1998

 

 
Kanalgatan mot väster
2 december 2017
 
 
Kanalgatan 25 januari 1984
 
 
Kanalgatan Skellefteå, Södra Järnvägsgatan, 2 december 2017,
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Fint med all snö! Jag vill också ha snö :P
Kul med jämförelsen mellan nu och då också :)

Svar: Tack Annie
Peter Eklund

Anonym

Vad skulle en Skeletbo i förskingringen ta sig till utan en uppdatering av schtaan utan dina foton? Härligt. Fortsätt!

Svar: Trevligt att det uppskattas...
Peter Eklund