Min konstiga hobby... Platespotter, AAA 001 10p.

Jovisst! Jag erkänner, I´m a Platespotter, eller på svenska en reg-skyltsspanare...
Jag sätter upp vissa kriterier på vilka poäng jag ger en skylt 
En skylt med triss i bokstäver och triss i nummer är 8 p
En skylt med initialens första och sista nummer... exempelvis KAA 001 eller KZZ 999 är 6 p
 
Men denna sommar tog jag en 10 poängare, nämligen AAA 001
 
 
Jag var fullt medveten om att bilen med reg-nummer AAA 001 fanns i Karlskoga, så när jag åkte iväg från Eskilstuna på morronen hade jag en viss adress i Karlskoga på GPS´n.
Utanför adressen på en gata med välskötta hus spanade jag in på gården men såg ingen Saab, så jag tog telefonen och ringde upp ägaren... Det var ägarens fru eller sambo som svarade, hon hade ingen som helst aning om nån Saab... Fanken också... har bilregistret så fel, lite moloken till sinnet åkte jag iväg med oförrättat ärende... Jag såg en bilverkstad och bensinmack inte så långt därifrån, det var en gammal Uno-X mack där det stod en mängd bilar i olika skick... Jag körde in på baksidan och vad får jag se... Saab´n med dom magiska siffrorna AAA001... Herreguuu vilken lyckträff, det var ju söndag och jag kunde först inte avgöra om det fanns någon i macken...
Men jag hörde lite ljud inifrån... jag hade (gud förbjude mig) först tänkt skruva loss skylten från bilen... Vilken trofé skulle inte det var...
Men så efter jag fotograferat bilen från alla håll så kom ägaren till macken ut...
Jag tankade upp min Golf och samtidigt som jag frågade honom om han visste vilken unik bil som han har ståendes på gården... Du menar väl AAA 001 antar jag sa han med glimten i ögat...
Jag frågade sedan om han visste vem som ägde bilen...
-Jo det vet jag mycket väl... För det gör jag...det är min bil...
Va! är du Heikki Niinikivi, det var som tusan...
 
 
Heikki Niinikivi i entrén till macken och verkstan. i Karlskoga
Heikki´s X-Macken är enligt uppgift och underlag från bygghandlingar från 1938, den äldsta macken i Sverige som fortfarande är i dagligt bruk.
Samt att interiören och varuutbudet är lika som fanns
på mackar på 1980-90-talet nämligen reservdelar och biltillbehör, 
Så vilken grej jag kom på...
Killen med den unika bilen AAA001 och killen som är ägare till Sveiges äldsta mack.
 
 
Heikki Niinikivi född 1945, stolt ägare till denna Saab 9000 årsmodell 1998.
När han för en tid sedan såg att bilen var till salu slog han genast till, bilen ägdes av en dam i Karlskoga, Heikki såg ju värdet i bilen och precis innan Saab gick i konkurs hade Saab museum lagt ut krokar om att få köpa bilen, för att antingen renovera upp den eller att få bilregistret att upplåta skylten till en sprillans ny Saab... Men affären han aldrig gå i lås,
för när Saab konkursen blev ett faktum så tystnade förfrågorna.
 
 
X-Macken i Karlskoga med adress Örebrovägen 69 (E18)
Sveriges enda UNO-X Mack.
 
 
Jag tankade upp min Golf på X-Macken i Karlskoga.
 
 
 
Heikki Niinikivi berättade målande om Interiören i X-Macken.
Här finns det mesta... gäller bara att hitta åt varan.
Han hade väldigt mycket roligt att berätta, tyvärr minns man ju inte allt vad vi diskuterade...
Men jag var väldigt glad över att jag till sist hittade honom och inte minst hans Saab.
 
 
AAA 001 Saab´n i Karskoga
AAA 002 är en snöskoter, Polaris Indy 500 i Huddinge
AAA 003 är även det en snöskoter, Lynx Yeti V-800
AAA 004 en BMW 320D Arval AB i Danderyd ( Billeasing)
AAA 005 finns inte  
AAA 006 Seat Seat Alhambra 2006 (den bilen hittade jag i Bergshamra, Solna)
AAA 007 är en Chevrolet CG i Torpshammar, 5,5 mil väster om Sundsvall
 
 
AAA 006 Seat Seat Alhambra 2006 (den bilen hittade jag i Bergshamra, Solna) 
 
 
I Ungern har man även där samma kombinationer som i Sverige...
och även där finns ju AAA 001 en Mercedes S320
 
 
En 8:a poängare i Uppsala
 
 
En 8:a poängare i Skellefteå
 
 
En 8:a poängare i Vilhelmina
 
 
En 6:a poängare i Skellefteå.
 
 
En 5 p i Åmål
 
Platespotting, Reg-skyltar, AAA 001, X-Macken i Karlskoga,