Konsten för oss alla och en extra titt på Dyre Vaa

Idag lördag var det vernissage på Majorsbostället, Nordanå av konstelever från Solviks konstlinje... jag kom dit mer av en händelse... Men sådana händelser är gott nog och som vanligt har jag kameran med mig som en trogen hund.
Jag fastnade (kanske även det av en händelse) för två av eleverna, dels Karin Carlsson och dels Jenny Arvidsson...
Karin Carlsson har gått sista året på Solvik och har funnit sin "grej" Karin som har döttrar i värsta nagellacksåldern insåg rätt snart att måla med olika nyanser av nagellack ger bilderna en extra dimension... nagellack och glitter kan man också förgylla bilderna med... En idé från den tid karin samlade bokmärken och ju glittrigare desto kitschigare...
Karin som ju även är präst i svenska kyrkan, här med sina alster som hon visade på dagens vernissage...
Karin som efterlyser platser att hänga sina bilder för en bredare publik. jag tycker faktiskt att hennes bilder andas den konst man kan hitta i kyrkor och församlingshem... Hoppas Karin och alla andra hittar ett forum för att nå ut... för ju mera man når ut ju större respons får man och ju mera respons desto större blir inspirationen för att fortsätta.
 
Jenny Arvidsson född 1989 bygger sina bilder från att ha först ritats ner i ett kladdblock... Bilder och skisser från detta block som har någon slags lyskraft fortsätter hon med och lägger ner sin energi på...
När jag tog dessa bilder på Karin och Jenny tyckte jag att dom i sig själva hade nån slags aura som gjorde att dom naturligt platsade som en del av deras konstverk...
Jag önskar både Karin och Jenny och alla övriga elever från Solvik framgång och en förhoppning om att dom kan och vill fortsätta med sitt konstnärskap.
 
Och nu till något helt annat
 
 
Bildhuggaren DYRE VAA fra Norge
 Dyre Vaa, född 19 januari 1903  död 11 maj 1980 var en norsk skulptör och målare... Ett av hans verk heter "Skrubbefar" bilden en skulptur av en varg med ett byte vid sina tassar.
Denna skulptur finns i Trondheim.
 
Bilden på Jocke Degerman och "Skrubbefar" tog jag i Trondheim den 6 juli 1995.
När jag besökte Oslo under december månad plåtade jag en del verk av Dyre Vaa.
Staty över Ludvig Holberg tillsammans med komedifigurerna Henrik och Pernilla, brons, 1939, utanför Nationaltheatret i Oslo.
 
Oslo 14 december 2014
Rådhusgatan, Piperen från Piperviken står staty här. av bildhuggaren Dyre Vaa. 1972.
 
Dyre Vaa Nationaltheatret, Ludvig Holberg, - Piperen fra Pipersviken, - Solviks konstlinje, Jenny Arvidsson Skellefteå, Karin Carlsson Solvik, Majorsbostället Nordanå, Dyre Vaa, Skrubbefar, Trondheim,