En kopp kaffe med KurreCurth på Café 33 i Boliden

Vid 10 tiden i morse tänkte jag som så... Hm! få se nu... hade inte jag lovat KurreCurth att någon gång under semestern komma förbi och hälsa på... Så varför inte idag... Karin jobbar och solen lyser med sin frånvaro och kaffesugen var jag... Mötte upp KurreCurth vid Café 33 på Storgatan 33 i Boliden... och Caféet hade öppet...
 
En glad café ägarinna  mötte oss med ett leende... Hanna Waplan heter hon och gott fikabröd hade hon att bjuda på...Jag var inte hungrig, men en punschrulle är alltid gottigott till en kopp nybryggt kaffe...
Pratade med Hanna, hon växte upp i Märsta, Stockholm, träffade en kille från Östersund och på någon vänster hamnade dom här i Boliden...
Jag tänkte i mitt stilla sinne... hur otroligt viktigt det är för ett samhälle som Boliden att unga människor från övriga Sverige flyttar hit och visar traktens ungdomar att ... se, alla måste inte flytta... och faktiskt, det finns ju ungdomar som vill hit....
 
 
KurreCurth fotade en kaffesugen hjalmarist från Mobacken...
 
Sa hej och på återseende till Café 33 ägare Hanna... Tack för gott kaffe och en trevlig pratstund
 
KurreCurth skulle visa mig runt bland allt sevärt i denna gruvort Boliden...
Ja, här kan man kanske om man hör riktigt bra höra historiens vingslag...
för precis här där det nu är en jättelik vattengrav började Bolidens jakt på guldet...
Här startades ett dagbrott och här har man hinkat upp rejält med glimrande stenar med guldhalt överstigande långt över det normala vad som annars finns i en vanlig gråsten...
 
Vi lämnade centrala Boliden och åkte till Strömfors som ligger precis på andra sidan väg 95
Men där nere i backen passerar man Klintforsån... så det så!
 
Här i det gula huset i Strömfors bodde Kurre till dess han var 10 år... sedan blev det Skelleftehamn någon tid och så småningom blev det Boliden och Röda Torget...
 
Tänk att i varenda liten by finns det alltid någon som samlar gammbilar på sin gård... Inget undantag för Strömfors... Jag har alltid undrat vad som är drivkraften till att vilja ha skrotbilar på sin gård... Det måste finnas någon typ av samlarvurm... och nån typ av eggelse.... kanske en undermedveten form av en Installation
En Installation är ett konstverk som förhåller sig till rummet och som inte går att definiera som måleri, skulptur eller någon annan av de klassiska konstgrenarna. Men bilsamlaren måste ju tänka på det gyllene snittet...
 
Den lilla träbron i mitten av bilden... är en bro över Klintforsån... som ju rinner ut i Skellefteåälven i höjd med Rovön. bron lär ju då bära åtta ton... Känns tryggt.
Volvo BM Baklastare tillverkad på Bröderna Lundbergs Fabrik på Mullberget... Jag har själv jobbat där och monterat dessa fordon i "löpande bandet".. När jag jobbade på BR Lundbergs tillverkades det cirka 12 till 13 baklastare per dag... Vi var säkert omkring fyrahundrafemtio man där...
Strandudden... Kurre har trots att han bara bor ett lite längre stenkast härifrån inte varit här på femton år.... strandudden fungerar liksom Mobackens EFS som bönhus och café...
Men efter att ha inmundigat en stycke glass var här återvände vi till Röda Torget och hem till Kurre
 
 
KurreCurth har många gånger nämnt sitt förråd... jakten på tjuvar och hur han installerat både det ena och andra för att förhindra ytterligare klåfingriga typer från att begå orättfärdiga handlingar mot inneboende hyresgäster...
Sedan han förevisat mig sina hemliga grejer (saker som jag inte nämnt här förstås) sa jag hej och tack för idag och åkte i sakta mak hem... stannade på ett ställe och fotograferade fina rakborstar...
 
Jag gillar att fotografera dessa fantastiska vackra borstar... Rakborstar som vi kalláde som små
Brudborste (Cirsium helenioides) är en flerårig ört i släktet tistlar. Den blir uppåt en meter hög, har mörkrosaröda 3-5 centimeter stora blommor med tegellagda holkfjäll.
 
Café 33 Boliden, Hanna Waplan, - Rakborste, tistlar, Brudborste, - Strandudden Boliden, - Volvo BM baklastare, Br.Lundbergs,