Skid VM i Falun

Ja nu pågår Skid-VM från Falun som bäst... och imorron tisdag kommer gissar jag många sjukskriva sig för att se när som Charlotte Kalla åker sin paradgren 10 km.

Jo, skidtävlingar som VM kan vara otroligt spännande, men då fordras att det finns svenska åkare som har chansen att vinna och som kan utmana alla norrmän och norskor...
Många tycker det är jobbigt att Norge vinner vart och vartannat skidlopp... och många retar sig på Peter Northug, men jag tycker det är roligare och bättre att Norge vinner än att alla guld hamnar i Ryssland eller Kazakstan osv, och Northug är ju en spjuver och en riktig retsticka, men samtidigt lite som Per Ledin i hockey, någon som sticker ut och färglägger sceneriet i smula.
 
Men det är jättekul att på TV med egna ögon se vilken publiksuccé Skid-VM från Falun verkar bli... eller redan är.
Men jag vet inte, men överdriver inte SVT en smula då dom sänder flera timmar före start och alla möjliga experter ska tolka och gissa nästa tävlings utgång... Ja, somliga gillar ju det däringa, så dom får väl hållas...
Annars är skidtävlingar en av dom bästa TV-sporter man kan tänka sig, att på plats följa loppen är ju nästa omöjligt...
Men jag är helt och hållet emot masstarter, som alla sydeuropéer vill ha... masstart i femmilen... en hel klunga följer varandra tätt tätt för att under dom sista kilometrarna (i bästa fall) spurta... Ja om man inte gör som Johan Olsson som ju stack iväg tidigt och kunde räcka långt finger åt alla som trodde han skulle vara ett lätt byte att hinna ifatt.
 
Förr i tiden... för typ fyrtio femtio år sedan... om någon av läsarna minns så långt tillbaka i tiden... Då anordnades skidtävlingar på alla orter, inte bara i städer och samhällen... Nä till och med i byar som Mårtensboda... Jag kan tänka mig att det var runt 1958/59 när ett lopp startade från Mårtensboda skola och första uppförslöpan var Tallombacken precis ovanför Molins ... Vilken stämning det var... Som jag upplevde det var det säkert långt över hundra startande... En riktig folkfest i vår lilla by... Bilden här ovan är från Kusmark någon gång i slutet av fyrtio-talet.
Skid VM i Falun, Charlotte Kalla, Svenska Mad,